AH popelt om te starten met platooning

Vanuit vijf Europese landen reden er vorige maand bij wijze van proef pelotons van draadloos verbonden vrachtwagens in optocht naar Rotterdam. Deze manier van rijden bespaart brandstof en verbetert de doorstroming van het snelwegverkeer. Grootgrutter Albert Heijn kan niet wachten tot ‘platooning’ realiteit is op onze snelwegen, meldt het FD van 14 mei 2016.

Albert Heijn stuurt voor de bevoorrading van zijn winkels iedere dag zo’n duizend vrachtauto’s de weg op. ‘Driekwart van onze kilometers leggen we op de snelweg af’, meldt senior director Mark van der Drift van Ahold Transport (foto) in het FD. ‘We zijn een echte verlader zonder eigen wagens en werken samen met 23 professionele vervoerders. Alleen al met één vervoerder leggen we per jaar 100 miljoen snelwegkilometers af. Jaarlijks verbruiken we zo’n 31 miljoen liter brandstof. Als je 10 procent op brandstof, en daarmee ook op CO2-emissies kunt besparen: tel uit je winst.’

Dé manier om zo’n besparing te realiseren, is platooning. Vrachtauto’s rijden daarbij op korte afstand achter elkaar aan. Overigens doen chauffeurs dat vaak al spontaan. Met technologische hulpmiddelen kunnen de trucks echter nóg dichter op elkaar rijden. Van der Drift noemt invoering van het fenomeen een ‘no brainer’. ‘We hebben een analyse gemaakt en platooning wordt dan opeens heel interessant: brandstofreductie, minder uitstoot. De veiligheid wordt verhoogd en de filedruk verlaagd. Eigenlijk is dit voor ons helemaal geen issue meer. We gaan er liever vandaag dan morgen mee aan de slag.’

Platooning-pilot

Door nieuwe technologie (NXP) kunnen de vrachtwagens op 5 meter afstand van elkaar rijden bij een snelheid van 90 km per uur. De tweede truck rijdt volledig autonoom achter de eerste en kan in milliseconden remmen als dat moet. De reactietijd is zelfs 25 keer sneller dan bij een – oplettende – vrachtwagenchauffeur. Van der Drift start het liefst zo snel mogelijk een platooning-pilot. ‘Nu al rijden op de A2 dagelijks iedere 5 minuten tussen de vier en zeven vrachtwagens voor ons. Het is een kleine moeite om die vrachtwagens aan elkaar te klikken.’

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zegt een dergelijk initiatief van de grootgrutter te verwelkomen. ‘Het is goed te zien dat ook grote partijen als Albert Heijn hier interesse in hebben en er, net als het ministerie, potentiële voordelen in zien.’ Toch zijn er nog wat hobbels te nemen. Want hoe zit het bijvoorbeeld met de aansprakelijkheid bij een ongeval? En met de rij- en rusttijden van de chauffeurs? Van der Drift erkent dat daar oplossingen voor bedacht moeten worden, maar wil daar niet op gaan zitten wachten. ‘Ik geloof heel erg in leren in de praktijk. Wat dat betreft zie ik 2017 als een echt leerjaar.’