Agile als een Ferrari

Bedrijven die de differentiatiestrategie van Michael Porter nastreven, moeten snel diepgaand inzicht hebben in veranderingen in hun omgeving en hier adequaat en wendbaar op reageren en anticiperen. Een mooi voorbeeld van een operationeel agile bedrijf vind ik Euramax Coated Products, een internationaal specialist in bandgelakt aluminium. Ze zijn in staat om zelfs de grootste en meest prestigieuze projecten te realiseren, zoals het indrukwekkende Ferrari Theme Park in Abu Dhabi.

De eerste stap op de weg naar operational agility is op tijd weten dat je van richting moet veranderen. Kennis is macht, en snelle kennis, met de mogelijkheid tot vooruitkijken, maakt het mogelijk je bedrijf wendbaarheid met veranderingen in je omgeving te laten meebewegen. Dergelijke inzichten voor operational agility kunnen alleen verkregen worden met nieuwe oplossingen.

Oplossingen die de kracht van analytics combineren met visualisatie en gebruiksgemak, zodat eindgebruikers zelf kunnen onderzoeken en experimenteren. Krachtig genoeg om grote datahoeveelheden in real-time te verwerken, zonder concessies aan de hoeveelheid data en de variatie en complexiteit ervan. Deze nieuwe generatie instrumenten wordt beschreven als visual analytics, of approachable analytics, en geeft organisaties daadwerkelijk de kans en de ruimte om zich te differentiëren.

Ferrari Theme Park

Een goed voorbeeld van een bedrijf dat succesvol is op basis van operational agility én daar ook visual analytics voor inzet, is Euramax. Euramax werkt volgens de principes van lean manufacturing en zet SAS Visual Analytics in voor de operationele rapportages met betrekking tot kwaliteit, materiaal en financials.

Visuele data-exploratie zorgt ervoor dat de Euramax medewerkers snel zelf datafilters kunnen toevoegen of meer gedetailleerde informatie kunnen vinden zonder eerst een verzoek aan IT te hoeven doen en vervolgens te moeten wachten op een rapport. De snelheid en wendbaarheid van de organisatie maakt het van origine Nederlandse Euramax tot een speler van wereldformaat. Ze zijn in staat om zelfs de grootste en meest prestigieuze projecten te realiseren, zoals het Ferrari Theme Park in Abu Dhabi.

Technologisch hoogstandje

Ferrari Theme ParkHet Ferrari Theme Park in Abu Dhabi is een project van superlatieven. Het is niet alleen het grootste overdekte themapark ter wereld, met de snelste achtbaan, het is ook het grootste staande ‘seam metal’ dak in de wereld. Als je dit dak platlegt heb je genoeg metaal om 20.000 Ferrari’s in een kop/staartfile te zetten. Het complex bevindt zich net naast het nieuwe Abu Dhabi Grand Prix F1 circuit.

Het dak van gecoat aluminium is meer 200.000 m2, en het totale project, inclusief aluminium façade is 300.000 m2. Zeg maar 50 voetbalvelden van Euramax pre-coated aluminium in Ferrari Red en Silver. De combinatie van de hoogglans Ferrari-kleuren en een zeer veeleisend klimaat met zout, zand en zon, betekende een grote technologische uitdaging voor de metaal-coaters. Euramax leverde hier een technologisch hoogstandje, een mooi voorbeeld van differentiatie en specialisatie, mogelijk door operationl agility.

Over de integratie van analytics in de dagelijkse bedrijfsvoering en het maximaal uitbuiten ervan voor operational agility zal Euramax op 14 mei a.s. vertellen tijdens een sessie in Huizen. Euramax gaat hierbij in op het behalen van concurrentievoordeel met visual analytics.

Patrick van Loon is Business Solutions Manager Supply Chain Intelligence bij SAS Netherlands