Adviseurs moeten nu zelf veranderen

De rol van adviseurs is ingrijpend veranderd. Vroeger huurden bedrijven consultants in voor hun specifieke kennis of een gericht advies. Consultants zaten in een reactieve modus; als de opdrachtgever erom vroeg kwamen ze met een advies, al dan niet in de vorm van een lijvig rapport. Aan deze u-vraagt-wij-draaien-consultants is geen behoefte meer, stellen Rob Bertels en Gerlof Schutte in hun boek ‘Meesteradviseur’.

Door internet en online databanken is kennis vrij beschikbaar en kunnen standaardadviezen ook door computers worden gegeven. Consultancybureaus als McKinsey en BCG hebben hier online consultancydiensten voor opgezet waar klanten een abonnement op kunnen nemen. De consultants zelf richten zich intussen op high-value offline consulting, waar ook het boek over gaat.

Emotioneel contact maken

In heldere taal zetten Bertels en Schutte uiteen hoe de rol van de adviseur er anno nu uitziet. Volgens hen hebben managers behoefte aan een adviseur die ‘dicht bij ze staat’; een mede-ondernemer, een collega-manager, iemand die er niet voor terugdeinst ook zelf interim-rollen te vervullen. In plaats van op afstand adviezen geven, moet de moderne consultant ‘emotioneel contact maken’ met zijn opdrachtgevers en deze ‘proactief challengen’ op onderwerpen die relevant zijn voor hun toekomst, maar waar ze zich zelf nog niet bewust van zijn. De rol van de consultant wordt hierdoor veel meer proactief in plaats van reactief, en verschuift van inhoud naar relatie. Van rapportenschrijver naar empathische helper.

Oerstijl bepalen

Voor de traditioneel ingestelde consultant die gewend is ouderwets advies te geven, betekent dit nogal wat. Die zal zich nieuwe competenties op het vlak van emotie, gedrag en persoonlijkheid moeten aanleren. En dat zijn geen skills die je ‘even’ uit een studieboek of van internet haalt, die moet je vanuit je diepste wezen aanboren en ontwikkelen. De auteurs van dit boek reiken hiervoor de helpende hand met een scala aan modellen, handvatten en zelftests. Het boek laat bijvoorbeeld zien hoe een adviseur zijn eigen oerstijl – ben je een tijger, schaap of antilope? – kan bepalen en deze optimaal kan inzetten om een bepaalde impact op een klantbedrijf te bewerkstelligen.

Kledingstijl en LinkedIn-profiel

De ‘Meesteradviseur’ is een vlot geschreven en praktisch boek waar je als consultant echt iets mee kunt. De auteurs nemen je op sleeptouw, houden je een spiegel voor en zetten je aan tot nadenken, over jezelf en over je rol als consultant. Bertels en Schutte putten rijkelijk uit hun jarenlange ervaring en geven nuttige tips over de meest uiteenlopende zaken van het consultancy-wezen, tot aan kledingstijl en LinkedIn-profiel aan toe. De adviseur moet veranderen. Jarenlang gaf hij hierover advies aan anderen, maar nu is hij zelf aan de beurt. Gelukkig voor hem/haar is er dit fijne boek van Bertels en Schutte. Een echte aanrader voor iedere consultant en een mooi cadeau voor onder de kerstboom.

Meesteradviseur’ (2020), Rob Bertels & Gerlof Schutte. Van Duuren Management, 319 blz., €34,99