Advies over advies

Hoewel we in een internettijdperk leven, blijft het zoeken en vinden van geschikte dienstverleners voor uitbesteding van supply chain-activiteiten of ondersteuning in de vorm van advies of automatisering een grote uitdaging. Afgelopen maand stond ik op onze stand tijdens een supply chain event in Parijs en kwam ik in gesprek met een supply chain manager van een groothandelsbedrijf in de auto-industrie. Nadat ik vroeg waar hij naar op zoek was, antwoordde hij dat hij een softwareleverancier zocht om de verkoop beter te voorspellen en de voorraden beter te besturen.

Ik pakte de poster van onze Europese SCM IT Subway Map en wees hem op de lichtblauwe en gele metrolijnen met daarop softwareleveranciers voor respectievelijk Forecasting en Inventory Management. ‘Ik had met deze metrokaart moeten beginnen voordat ik langs alle stands zou gaan’, antwoordde de man enigszins gefrustreerd, maar tegelijkertijd opgelucht met het praktische advies om bepaalde softwareleveranciers in de hal te bezoeken.

Sommige managers vragen eerst rond voordat ze op zoek gaan. Een half jaar geleden kreeg ik van een logistiek manager bij een internationaal productiebedrijf de concrete vraag naar een geschikte supply chain consultant. Na met hem te hebben gebeld, verwees ik hem door naar een in mijn ogen geschikte senior supply chain consultant met veel ervaring in de productie. Een paar maanden later belde deze consultant mij enthousiast op dat hij de opdracht van dit productiebedrijf had gekregen.

Hij vertelde wel dat vreemd genoeg ook een softwareleverancier en twee system integrators op de shortlist hadden gestaan, hoewel het probleem van dit bedrijf de aansturing van de productie en voorraden betrof. Het leek erop dat de onvergelijkbare partijen op de shortlist afkomstig waren van de verschillende belanghebbende directeuren en afdelingen.

Gelukkig zijn er ook bedrijven die op een verstandige manier de beschikbare overzichten gebruiken bij hun zoektocht naar dienstverleners. Zo hoorde ik van twee managers bij een grote brouwerij, onafhankelijk van elkaar, dat zij de SCM-metrokaarten over logistiek dienstverleners en softwareleveranciers gebruiken om een beperkt aantal gelijksoortige partijen uit te nodigen voor een pitch. Bij het zoeken van dienstverleners is het essentieel om eerst te bepalen op welke kaart je gaat kijken.

ir. Martijn Lofvers
uitgeefdirecteur & hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl