Adidas past nieuwe applicatie voor supply chain-transparantie toe

Adidas

TrusTrace, een Software-as-a-Service-bedrijf met een platform voor producttraceerbaarheid en supply chain-transparantie binnen mode en retail, introduceert de TrusTrace Certified Material Compliance. Het is een oplossing die een bijna real-time traceerbaarheid op materiaalniveau mogelijk maakt. Sportmerk Adidas is een early adopter van TrusTrace Certified Material Compliance.

De oplossing van TrusTrace dekt het brede spectrum van vereisten voor materiaal-compliance. Het dient als een ‘single source of truth’ en ondersteunt bedrijven bij het verduurzamen van hun portfolio’s. TrusTrace Certified Material Compliance verstrekt zichtbaarheid in productgerelateerde duurzaamheidsindicatoren, verzekert naleving van standaarden en regelgeving en maakt een gestroomlijnde besluitvorming en nauwere integratie met leveranciers wereldwijd mogelijk. De oplossing speelt ook in op opkomende overheidsreguleringen die van merken eisen dat ze duurzaamheidsclaims baseren op verifieerbare en nauwkeurige gegevens.

Bewezen oplossing

Merken en regelgevers zien zich wereldwijd geconfronteerd met greenwashing en ongefundeerde claims, stelt Shameek Ghosh, CEO van TrusTrace. ‘Zij streven ernaar consumenten het vertrouwen te geven dat producten inderdaad zo duurzaam zijn als ze beweren te zijn. Merken die op partijniveau bijna real-time traceerbaarheid willen door het proces van grondstoffen naar afgewerkte goederen in kaart te brengen, hebben nu een bewezen oplossing in TrusTrace Certified Material Compliance’, aldus Ghosh. Alle inkooporders zijn daarvoor gekoppeld aan productiestappen, certificaten, leveranciersverklaringen en kwaliteitsrapporten op het TrusTrace-platform.

Voorkomen van materiaalverspilling

Bijna real-time traceerbaarheid stelt merken in staat gegevens van supply chain-transacties vast te leggen terwijl producten en materialen door de keten bewegen. Eindproducten dragen dus al traceerbaarheidsinformatie met zich mee wanneer ze op de markt komen. Daardoor kunnen merken gemakkelijk het verhaal van de herkomst van hun producten vertellen. De oplossing kan ook helpen bij het identificeren van materiaalverspilling in de supply chain door op slimme wijze discrepanties tussen in- en output te berekenen. Dat komt de efficiëntie ten goede en voorkomt bovendien dat afval op vuilstortplaatsen terechtkomt of anderszins schadelijk is voor duurzaamheidsinspanningen.

Adidas als early adopter

Adidas is één van de eerste grote bedrijven die TrusTrace Certified Material Compliance heeft ingevoerd, na in een vroeg stadium input te hebben geleverd voor de ontwikkeling ervan. Het merk kan zo meer transparantie creëren over zijn duurzaamheidsdoelstellingen, waaronder de overgang naar 100 procent gerecycled polyester in 2024. ‘Adidas heeft met TrusTrace samengewerkt als onderdeel van haar streven naar duurzaamheid om zo meer inzicht te krijgen in onze volledige supply chain, tot op materiaalniveau’, aldus Katja Schreiber, Senior Vice President Sustainability bij Adidas. ‘De informatie die we uit TrusTrace Certified Material Compliance halen, helpt ons om nog transparanter over onze duurzaamheidsinspanningen te zijn.’

Adidas