Action zoekt alternatief voor voorraad uit China

Action

Winkelketen Action is op zoek naar alternatieven voor de voorraad uit China. Nu de uitbraak van het coronavirus in de regio Wuhan het land wel eens voor langere tijd op slot zou kunnen zetten, neemt de retailer het zekere voor het onzekere en bekijkt ook de inkoop van spullen in alternatieve landen. 

De virusuitbraak heeft gevolgen voor de bevoorrading van winkels en bedrijven die met het land zakendoen, zeker wanneer de situatie langere tijd zo blijft. Van het assortiment van Action is nu ongeveer de helft afkomstig uit Azië, en in vrijwel elke productcategorie zitten wel artikelen van Chinese herkomst. Hoewel er geen sprake is van acute problemen, bereidt het winkelbedrijf wel al verschillende scenario’s voor, bericht het Algemeen Dagblad.

En dat is verstandig, meent wetenschappelijk directeur Bart Vos van het Brightlands Institute for Supply Chain Innovation (BISCI) en verbonden aan Maastricht University. Hij verwacht dat de impact van het virus op de wereldeconomie aanzienlijk is. ‘In 2003 zorgde het SARS-virus al voor behoorlijke economische schade, maar nu is China een veel grotere speler in mondiale ketens’, aldus Vos. Ook de economen van ING voorzien wereldwijde problemen als de voorraden van essentiële elektronische componenten uit het land niet aangevuld worden.

Stijging transporttarieven

In China zelf zijn veel bedrijven en fabrieken al geruime tijd gesloten. In de luchtvaart gaan de meeste vrachtvluchten voorlopig nog door, maar worden veel passagiersvluchten geschrapt. Op deze vluchten wordt doorgaans ook een substantieel deel van de luchtvracht meegenomen. Ondernemersvereniging Evofenedex vermoedt dan ook dat de situatie een stijging van de transporttarieven tot gevolg zal hebben.

‘Doordat vluchten en zeetransporten van en naar China worden stilgelegd, neemt plat gezegd ook het aanbod luchtvracht op Schiphol en containerlijnvaartcapaciteit in bijvoorbeeld Rotterdam af’, meldt algemeen directeur Machiel van der Kuijl in het AD. Volgens hem raken de Chinese maatregelen een relatief groot deel van de internationaal beschikbare transportcapaciteit voor lucht- en zeevrachtzendingen. ‘Dat afnemende aanbod gaat de prijs van goederentransporten naar China beïnvloeden.’

Meldpunt FME

De ondernemersorganisatie voor de technologische industrie FME meldt al verschillende signalen te hebben ontvangen van bedrijven die problemen ervaren door de uitbraak van het coronavirus. Afgelopen vrijdag opende FME dan ook een speciaal meldpunt waar leden kunnen aankloppen wanneer zij nadelige effecten ervaren door de afsluiting van de regio Wuhan. ‘Veel fabrieken in China zijn gesloten en dat betekent nogal wat voor toelevering van producten en grondstoffen’, aldus FME.

Bron: AD