Action wil sneller groeien zonder poespas

Vorig jaar werd retailketen Action tot verrassing van iedereen gekocht door investeringsbedrijf 3i. ‘De voormalige aandeelhouders wilden eigenlijk niet verkopen’, zegt de nieuwe topman Ronald van der Mark in het Financieele Dagblad van 18 januari 2012. De omvang is de reden om toch te verkopen. Het bedrijf komt in een nieuwe groeifase, zeker als het naar het buitenland gaat waarvoor een ander management en een andere aanpak nodig is.

In alle stilte hebben de oprichters – Gerard Deen, Rob Wagemaker en later kwam Boris Deen erbij – een keten opgebouwd met 269 winkels, 8000 medewerkers en een omzet van ongeveer 600 miljoen euro. Het bedrijf werd echter nog steeds gemanaged alsof er maar een paar winkeltjes waren. In het Noord-Hollandse Zwaagdijk-Oost worden elke dag echter 120 vrachtwagens vol met servies, frisdrank en schuursponsjes voor Action-winkels tot in Duitsland en Wallonië geladen.

Geen poespas
Het geheim van de formule zit volgens Van der Mark, die afkomstig is van Maxeda, in een goede neus voor wat klanten willen en ‘voor de rest geen poespas’. Elke week heeft een Action-winkel 100 tot 150 nieuwe producten. Action struint daarvoor niet zelf het Verre Oosten af, maar koopt in bij Nederlandse groothandels, zoals het Amsterdamse Koopman.

‘We zijn 35 procent goedkoper dan direct concurrenten’, beweert Van der Mark. ‘Action concurreert met iedereen, van Kruitvat tot Hema en van Xenos tot Zeeman, maar steeds heel gedeeltelijk. Dat maakt het voor die ketens moeilijk om op Action te reageren.’

De taak van de nieuwe directeur is om de omzet op gang te houden en vooral de formule niet om zeep te helpen. Van der Mark: ‘Als je bijvoorbeeld een partij producten heel goedkoop op de kop weet te tikken, dan kun je makkelijk in de valkuil stappen om de marges te verhogen. Maar daarmee zou je de formule om zeep helpen. Bij de oprichters was het uitgangspunt niet de inkoopprijs, maar wat de prijs voor hun klant mag zijn.’

Groei
De belangrijkste uitdaging is groei, maar hoe snel hij wil groeien zegt Van der Mark niet met zoveel woorden. ‘Er kwamen altijd 25 winkels per jaar bij en dat tempo gaat omhoog.’ Het bedrijf hoeft daar geen ketentjes voor over te nemen. ‘We doen het liever op eigen kracht. Er zijn zoveel winkels te huur. Dat speelt Action zeker in de kaart.’ In Nederland zijn er nog genoeg witte plekken waar Action kan groeien. Vooral in de grote steden zijn er weinig vestigingen. Daarnaast wil Action groeien in het buitenland. Er zijn al enkele tientallen winkels in België en in Duitsland.

Ook in nieuwe landen wil Action uitbreiden. ‘We zullen eerder naar Frankrijk en Duitsland gaan, dan naar Polen en Groot-Brittannië.’ Winkels daar kunnen niet meer vanuit Zwaagdijk worden beleverd. In 2013 zal Action dan ook een tweede distributiecentrum openen.