Acties van douane bij Nederlandse ferryhavens

ferryhavens

De douane spreekt Nederlandse ondernemers die per ferry goederen naar het Verenigd Koninkrijk brengen of sturen, momenteel actief aan op hun voorbereidingen op de brexit. Speciale ‘Are you brexit proof’-teams (foto) verstrekken zelfstandige ondernemers en chauffeurs informatie over hoe ze zich kunnen voorbereiden op de brexit, zodat ze ook daarná vlot door de douane kunnen.

Met de inzet van de ‘Are you brexit proof’-teams bij de ferryterminals dringt de douane er bij ondernemers uit binnen- en buitenland nogmaals op aan zich goed voor te bereiden op het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU. Daarnaast informeren de teams ondernemers hoe zij er zelf aan kunnen bijdragen ook na de brexit vlot de ferry op en af te kunnen rijden. Hiervoor wordt onder meer een gids verstrekt waarin de benodigde voorbereidingen stap voor stap en in tien talen worden uitgelegd. Ook zijn er bij de ferryhavens led-schermen met douane-informatie. De actie duurt tot en met 29 maart 2019.

De acties zijn ook nodig omdat bijvoorbeeld de Rotterdamse haven verwacht dat na een ‘no-deal brexit’ dagelijks 400 vrachtwagens hun douanepapieren niet op orde hebben, bericht het FD. Om te voorkomen dat deze vrachtwagens bij de ferryterminals naar het Verenigd Koninkrijk veel oponthoud en lange files gaan veroorzaken, zijn er in het havengebied inmiddels vijf buffer-parkeerlocaties aangewezen voor deze probleemgevallen. In totaal kunnen deze locaties 700 vrachtwagens opvangen, melden Havenbedrijf Rotterdam, de gemeenten Rotterdam en Vlaardingen en Rijkswaterstaat.

Verkeerscirculatieplan

Overigens heeft Rijkswaterstaat volgens het FD ook een verkeerscirculatieplan gemaakt om truckers die niet over de juiste papieren beschikken naar deze bufferlocaties te dirigeren. Het Havenbedrijf en Rijkswaterstaat menen dat de maatregelen voldoende moeten zijn om bij een ‘no-deal brexit’ verkeerschaos in en rond het havengebied te voorkomen. Overigens is het aantal van 400 probleemgevallen per dag gebaseerd op simulaties van de Rotterdamse haven de afgelopen maanden; het gaat hierbij om zo’n 12 procent van de gemiddeld 3300 vrachtwagencombinaties die dagelijks per ferry naar het Verenigd Koninkrijk gaan.

500 extra medewerkers douane

De douane zelf meldt, ook bij een no-deal, voorbereid te zijn op de brexit. ‘Voor ons betekent de brexit een toename van het aantal aangiften en het aantal bedrijven dat te maken krijgt met douaneformaliteiten. Ook het douanetoezicht, onder andere bij de ferryterminals, is nieuw’, aldus algemeen directeur Nanette van Schelven. Er zijn volgens haar inmiddels ruim 500 extra medewerkers aangenomen. Volgens Van Schelven krijgen naar schatting 35.000 – voornamelijk kleine en middelgrote bedrijven – na de brexit voor het eerst met douaneprocedures te maken.

Klik hier voor meer informatie over douanevoorbereidingen met betrekking tot de brexit.