Aandachtvragers

niet lullen maar poetsen

Bij elk bedrijf werken wel mensen waarvan je denkt: wat moet ik ermee? Zij vragen bovengemiddeld veel meer aandacht van het management dan de zogenaamde waterdragers: zij die elke dag gewoon hun werk doen en waarvan je verder eigenlijk nooit iets hoort.

Er zijn twee categorieën aandachtvragers. De groep die negatieve energie van het management vraagt en de groep medewerkers waarvan je als bedrijf zegt ‘die moeten we zien te houden’. De eerste groep heeft vooral behoefte aan duidelijkheid over wat er wordt verwacht en welke koers het bedrijf vaart. De andere groep bestaat uit de medewerkers waarop het bedrijf eigenlijk rust. Zij zijn er altijd, doen goed werk voor het bedrijf en hebben ook nog eens ambitie.

In dat laatste zit het probleem, want deze medewerkers kijken verder dan het werk dat zij vandaag de dag doen. Zij willen en kunnen meer, maar vooral in kleinere bedrijven zijn de doorgroeimogelijkheden beperkt. Er wordt dan vaak gepaaid, met een extraatje hier of een bonusje daar, maar dat heeft niets te maken met talentontwikkeling. Integendeel, zo werkt dat alleen maar averechts.

Talenten

De positieve aandachtvragers, ofwel de talenten, hebben ook behoefte aan duidelijkheid. Investeer vooral in deze medewerkers, want er wordt niet voor niets gezegd dat de mensen de belangrijkste assets van een bedrijf vormen. Bied deze medewerkers een opleidings- en coachingstraject. Introduceer job rotation, zodat zij een integrale kijk op de bedrijfsprocessen krijgen. Betrek deze mensen vooral ook in de besluitvorming als deze direct invloed heeft op hun dagelijkse werk. Dit voorkomt dat zij zich niet gehoord voelen en de indruk krijgen ‘een nummertje’ te zijn, waardoor ze toch gaan kijken of het gras elders groener is. Zonde voor zowel de medewerker als het bedrijf zelf.

Direct doorpakken

Recent kwam zo’n talent naar mij toe met de vraag: ‘Hoe zie jij mijn toekomst en welke opleiding zou ik moeten gaan volgen? Want met mijn mbo kom ik niet ver.’ Wat mij betreft moet je dan als bedrijf direct doorpakken en gezamenlijk een plan uitstippelen. Zo zorg je voor binden en boeien. Je moet vooral niet denken dat het zo’n vaart niet zal lopen en dat een medewerker toch wel blijft, ook niet in deze tijd. Nee, maak zo’n talent nog belangrijker, begeleid hem of haar goed en zorg dat hij of zij waardering voelt. Zo’n positieve aandachtvrager moet je omarmen en niet afpoeieren met allerlei smoesjes. Dat gebeurt te vaak wat mij betreft en dat is simpel gezegd gewoon stom. Algemeen bekend, maar ook onnodig aanvaard.

Edward Heijnen, zelfstandig interim-professional supply chain-procesverbeteringen