Van 4PL naar 10PL

Recent onderzoek concludeert dat de toegevoegde waarde van control towers onopgemerkt en onderschat is. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat verladers zich niet bewust zijn van de voordelen die een control tower biedt, omdat er geen goede definitie is van hetgeen een control tower doet.

De belangrijkste taak van een logistieke control tower is volledige ontzorging van verladers. Het gegeven dat verladers steeds vaker overwegen om de control tower-functie in eigen beheer op te zetten, laat zien dat die ontzorging nog niet als zodanig wordt ervaren. Het probleem is dan meer de wolligheid rondom het begrip control tower dan bewustwording en definities. Als verladers vragen stellen over wat de control tower precies doet en hoe de kosten worden bewaakt, duidt dit eerder op gebrek aan de juiste beleving over ontzorging en zit er weerstand op andere gebieden.

Als procesborging, ICT-ondersteuning en de werkelijke kennis en ervaring van medewerkers door een controle tower uitstekend zijn belegd, ontstaat de grootste uitdaging voor een control tower: het verschaffen van volledige ketentransparantie. Dit is lastig, want hiermee laat je zien wat er aan de strijkstok van de control tower blijft hangen – en dan kom je snel in een prijsdiscussie. De basis van een control tower ligt in ketentransparantie, waarom is het delen van data, kennis en ervaring vanuit de control towers dan zo lastig?

Toegevoegde klantwaarde

Control towers moeten, als je het mij vraagt, vooral bezig zijn met het op lange termijn continu bieden van klantwaarden en pro-actief met klanten in gesprek gaan. Dagelijks volle (vracht)auto’s of schepen van A naar B sturen, kan iemand anders altijd wel een keer goedkoper en sneller doen. Maar als processen echt zijn geborgd met uitstekende ICT-systemen en professionals de control tower-operatie draaien, dan gaat het niet meer om bewustwording en definities, maar om toegevoegde klantwaarde. Dan ontstaat echt waarde en gaan verladers niet over tot insourcing.

Voor control towers geldt dan wel dat zij direct grote stappen moeten zetten, van 4PL naar 10PL. Altijd een 10 voor de performance, voor ketensamenwerking, voor relatiemanagement, voor harde supply chain-kennis, voor ervaring en voor een sterk netwerk. Control towers die deze stap naar 10PL niet zetten, hebben op termijn geen bestaansrecht meer.

Edward Heijnen is zelfstandig interim-manager supply chain-procesverbeteringen