EFT Summit: van werknemers als bottleneck tot digitale waardeketen

3PL Summit

De snelheid van verandering, de turbulentie die dat veroorzaakt en de behoefte aan agile supply chains werd duidelijk tijdens de Eye For Transport 3PL & Supply Chain Summit op 30 en 31 oktober in Düsseldorf. Bedrijven geven aan dat menselijke emoties beslissingen soms in de weg staan. Tegelijkertijd is dat het directe voordeel van een mens ten opzichte van een machine. Ook uiten we als consument behoeftes die vervolgens door een werknemer met het juiste baanprofiel gesignaleerd kunnen worden. En technologie? Dat zetten we in om het proces te optimaliseren.

Door Marysa Vos

Bedrijven maken digitale transformaties mee en verleggen hun focus. Zo vertelt Volker Schmitz (foto), VP Supply Chain bij HP, dat het bedrijf een digitale waardeketen ontwikkeld heeft. Van intern gefocust op de eigen data neemt HP nu beslissingen aan de hand van community-gegevens en -analyses. De technologiemarkt groeit, met op de werkvloer een toenemende vraag naar computers en printers als gevolg.

HP speelt gretig in op die (on demand) behoefte aan cartridges en 3D-printers. ‘Inkt kopen is een must, maar alleen als je het echt nodig hebt’, aldus Schmitz. Met het abonnement Instant Ink levert HP inkt wanneer dit nodig is. De slimme printer geeft door wanneer de cartridge leeg is en de consument komt nooit zonder te zitten. Instant Ink van HP creëert daardoor het waardevoordeel ‘gemak’.

Daarnaast kunnen de 3D-printers van HP bijdragen aan het creëren van efficiëntere supply chains. Schmitz geeft aan dat 3D-printen de maakindustrie de komende jaren zal veranderen. ‘3D-printen is een van de katalysatoren van de vierde digitale revolutie en HP heeft mede door 3D-printen al 95 procent van de kosten kunnen reduceren.’ De EMEA Supply Chain Operator zegt dat het tijd is om te investeren en innoveren in plaats van afwachten.

Werknemers als bottleneck

De snelheid van de vierde digitale revolutie (Industry 4.0) vraagt om pro-actieve bedrijven met een goed reactievermogen op veranderingen in de supply chain. Technologieën moeten transformeren, maar nog belangrijker zijn de werknemers, volgens Dirk Holbach, Corporate VP Supply Chain bij Henkel. ‘De werknemers moeten meeveranderen, want zij zijn de bottleneck als het aankomt op nieuwe technologieën’, aldus Holbach.

Luis Miguel del Saz Rodríguez, Head of Digital Transformation Ordering & Logistics PZ bij Airbus, beaamt het belang van de ontwikkeling van het personeel. ‘Heb van alles een beetje kennis en sta open om altijd bij te leren’, aldus Del Saz Rodríguez. Maar om goed personeel te hebben en te verwachten van hen dat ze mee-ontwikkelen met het bedrijf, moet je ook inspelen op hun  behoeften, zegt hij. ‘Als je de millennial met kennis en ervaring van nieuwe technologieën wil aanspreken, moet je iets voor ze terugdoen.’

Emoties uit forecasts

Ontwikkelingen van Industry 4.0 als Artificial Intelligence en zelflerende systemen zullen resulteren in een verandering in personeel in manufacturing zoals we dat kennen. Een van de belangrijkste kaarten in de hand van Henkel is volgens Holbach dan ook het hebben van werknemers met het juiste baanprofiel. ‘Vorig jaar hebben we mensen op geheel andere profielen gerecruit dan het jaar ervoor.’ In zijn toekomstvisie zal er minder interactie zijn tussen mensen en processen om emoties uit forecasts te houden, maar de toekomst blijft dat mens en machine gaan samenwerken om tot een beter resultaat te komen.