3D-printer gaat klassieke fabriek veranderen

De deskundigen zijn het erover eens: de klassieke fabriek gaat veranderen. Lokaal en flexibel produceren wordt de trend. En dat alles met dank aan de 3D-printer, bericht het FD van 16 maart 2015.

Een voorbeeld: in Kootwijkerbroek maakt het bedrijf Mundo 3D Printing metalen delen van kunstgebitten. Tot voor kort werden die in een Chinese fabriek gemaakt, maar met dank aan de 3D-printer kan ondernemer Henk Adema tegen dezelfde kostprijs in Nederland produceren. Binnen twee dagen liggen de onderdelen klaar bij de tandarts.

Egbert-Jan Sol, chief technology officer bij TNO Industry in Eindhoven, verwacht veel van deze trend van lokaal en op maat produceren. Bedrijven zullen volgens hem hun productie de komende vijf jaar dan ook terughalen uit de lagelonenlanden. Niet zozeer om banen te creëren, maar om dichter bij de klant te zitten, betere kwaliteit te kunnen bieden en kosten te besparen. Voorraad- en transportkosten met name.

‘De klassieke fabriek, vaak Chinees, gaat veranderen’, stelt Sol. De consument wil zijn eigen producten ontwerpen. Daarom komen er flexibele, kleine fabrieken die zich continu kunnen aanpassen aan de wens van de consument.’ Sol voorziet winkelstraten met printshops, waar consumenten het servies ophalen dat ze thuis, achter de computer, hebben ontworpen op de Blokker-website.

Experimenten

De eerste experimenten zijn er overigens al. Wie een sieraad, bordspel of modeltrein wil laten printen, kan terecht bij platforms als 3D Hubs en Shapeways. De eigenaar van een 3D-printer bij de consument in de buurt maakt het verlangde item, dat zo’n vier uur later al kan worden opgehaald.

Adviesbureau McKinsey is van mening dat het Europese bedrijfsleven zich nog nauwelijks bewust is van de mogelijkheden die lokaal produceren biedt. Maar liefst 40 procent van een groep door McKinsey geënquêteerde bedrijven die leidend zijn in hun sector weet niet wat 3D-printen is. En 90 procent van de bestuurders die wel weten waarover het gaat, ziet er de noodzaak niet van in.

Volgens de consultants van McKinsey is het echter zaak dat veel meer bedrijven aanhaken, willen ze de boot niet missen. Egbert-Jan Sol van TNO beaamt dat: ‘Wie nu geen geld stopt in deze manier van innovatief produceren, heeft over vijf jaar een achterstand.’