37% van de bedrijven kan geen lading tracken tijdens het transport

lading tracken

37 procent van de bedrijven heeft nog steeds moeite met het tracken van lading tijdens het transport, waardoor deze kwetsbaar wordt voor vertragingen, schade en diefstal. Dat blijkt uit een nieuw onderzoeksrapport van Tive: ‘The State of Visibility 2025’. In het rapport worden de hardnekkige tekortkomingen op het gebied van trackingtechnologie blootgelegd. Deze veroorzaken financiële en operationele risico’s voor bedrijven wereldwijd.

Volgens Tive, een leverancier van technologie voor visibility, ontbreekt het veel bedrijven nog steeds aan de real-time inzichten die nodig zijn om in te grijpen bij verstoringen van de supply chain voordat deze uit de hand lopen.

Eén van de meest verontrustende bevindingen uit het rapport is dat 60 procent van de bedrijven pas na levering op de hoogte komt van transportschade – of helemaal nooit. Het onvermogen om problemen al tijdens het transport te detecteren, leidt tot afgekeurde zendingen, verspilde voorraad en vertrouwensproblemen bij klanten; problemen die met proactieve monitoring voorkomen hadden kunnen worden.

Blind vliegen op de slechtst mogelijke momenten

‘De supply chain-industrie heeft enorme vooruitgang geboekt op het gebied van technologie voor visibility. Maar het nieuwe rapport toont een harde realiteit: dat de meeste bedrijven nog steeds blind vliegen op de slechtst mogelijke momenten’, stelt Krenar Komoni, oprichter en CEO van Tive.

‘Ons rapport laat zien dat de meerderheid van de bedrijven pas ná aflevering ontdekt dat zendingen beschadigd zijn, wanneer het te laat is om er nog iets aan te doen. Weten waar een zending is, betekent niet veel als je niet weet wat ermee gebeurt. Supply chains hebben niet méér data nodig, ze hebben betrouwbare data nodig op het juiste moment. En daarmee de mogelijkheid er iets mee te doen voordat zendingen verloren gaan, vertraging oplopen of worden geweigerd.’

Belangrijkste bevindingen uit The State of Visibility 2025

  • Mid-mile tracking blijft een belangrijk zwak punt. Hoewel het volgen van de first- en last-mile is verbeterd, heeft 37 procent van de bedrijven nog steeds moeite met het volgen van zendingen tijdens het transport. De vracht wordt daardoor kwetsbaar voor vertragingen, schade en diefstal.
  • Het gebruik van Internet of Things (IoT) blijft toenemen, maar er zijn nog steeds hiaten. 60 procent van de bedrijven gebruikt nu een of andere vorm van IoT-gebaseerde tracking; in 2024 was dat nog 55 procent. Veel bedrijven beschikken echter nog steeds niet over de real-time updates die nodig zijn om te reageren op transportrisico’s.
  • Artificial Intelligence (AI) transformeert de besluitvorming in de supply chain. De toepassing van AI is gestegen van 35 naar 45 procent en helpt bedrijven bij het optimaliseren van voorraden, het voorspellen van de vraag en het beperken van risico’s.
  • Duurzaamheid geeft vorm aan de supply chain-strategieën van bedrijven. 35 procent van de bedrijven gebruikt visibility-data om CO2-emissies te traceren en routes te optimaliseren om zo brandstof te besparen.
  • Beveiligingsoverwegingen stimuleren de investeringen in visibility. 60 procent van de respondenten noemt het voorkomen van ladingdiefstal de primaire drijfveer voor investeringen in visibility tools, maar vaak nemen ze niet de proactieve maatregelen die nodig zijn om verlies te voorkomen.

Visibility van zendingen een vereiste voor succes

Visibility van zendingen is daarmee volgens Tive niet langer een concurrentievoordeel, maar een vereiste voor succes. En terwijl bedrijven blijven investeren in real-time trackingtechnologieën, is het dichten van de kloof tussen dataverzameling en bruikbare inzichten van cruciaal belang voor het verlagen van de kosten, het verbeteren van de efficiëntie en het beschermen van zendingen tegen schade en diefstal, aldus Tive.