Stijg uit boven het gemiddelde met business analytics

04/14/2014 at 4:51 pm | Marieke

Patrick van Loon_webSupply chain management wordt traditioneel gedreven door gemiddelden: wat is de gemiddelde levertijd, de gemiddelde productietijd, wat is de gemiddelde termijn waarop machineonderdelen vervangen moeten worden en welke onderdelen zijn dit doorgaans? Uitgaan van het gemiddelde lijkt een logische en veilige werkwijze, maar vergis je niet: het gemiddelde zorgt ook voor veel ruis. Je krijgt immers nooit de uitschieters in je data te zien terwijl die nou juist de potentiële problemen of kansen laten zien.

Bij effectief supply chain management gaat het erom in te spelen op fluctuaties in de markt en de afwijkingen te zien en snel daarop te reageren. Daarom zie ik uitgaan van een gemiddelde niet als een manier om de zaak onder controle te houden, maar juist als een obstakel voor verdere vooruitgang en innovatie. Stel je eens voor hoeveel beter je zou kunnen presteren als je de uitschieters direct zou kunnen zien, verder zou kunnen onderzoeken en hier proactief op zou kunnen inspelen? Welk effect zou dit hebben op klanttevredenheid en op de intentie om een herhalingsaankoop te doen?

Oprecht verbaasd

Een mooi voorbeeld: laatst was mijn wasmachine kapot. Hiervan maakte ik online melding bij de leverancier inclusief alle details en ik kon direct een afspraak maken. So far so good. Totdat de monteur komt en naar het apparaat kijkt, de foutcode uitleest, de achterwand loshaalt en zegt:  ‘Ik zie het al, het is de V-snaar. Helaas heb ik die niet bij me dus moeten we even een andere afspraak maken.’ Op dat moment ben ik oprecht verbaasd. Dit had hij toch kunnen weten?

De monteur heeft die onderdelen in zijn wagen die gemiddeld genomen het vaakst kapot gaan bij wasmachines die het meest in zijn assortiment voorkomen. Het is uiteraard onmogelijk alle onderdelen op voorraad te houden of mee te nemen in de service-wagen. Daarom is eenmalig bepaald wat gemiddeld genomen het beste assortiment is dat hij moet meenemen. Maar tijden veranderen. En daarmee de verwachtingen van klanten.

Ik had het typenummer van de wasmachine achtergelaten tijdens het maken van de afspraak. En had zelf al op internet gezien dat de v-snaar een kwetsbaar onderdeel is van dit type. De informatie is vrij beschikbaar dus had de reparateur dit ook kunnen weten. Met die kennis had hij het onderdeel al besteld kunnen hebben. Met als resultaat een klant die sneller en beter geholpen wordt en tevreden is over de dienstverlening van de reparateur.

Verschil maken

Wil je als supply chain manager leidend zijn en het verschil maken, dan is het essentieel volledig gebruik te maken van alle data. Dus informatie over je producten, klanten, leveranciers en het productieproces. Door daarnaast de kracht van business analytics in te zetten kan deze data verder worden onderzocht en kunnen dwarsverbanden worden gelegd tussen verschillende factoren die samen invloed hebben op bijvoorbeeld dienstverlening en klanttevredenheid. Hierdoor worden ook de gevolgen van verschillende elementen inzichtelijk en kan proactief worden ingespeeld op de wensen van de klant.

McKinsey noemt leiderschap en het toepassen van business analytics elementair voor het optimaliseren van de supply chain. Door analytics succesvol toe te passen, laat je leiderschap en innovatie zien op het proces en in je vakgebied. Als je het zo bekijkt ligt er veel moois in het verschiet voor de supply chain manager en een prachtige mogelijkheid om ver uit te stijgen boven het gemiddelde!

Supply Chain Professional-verkiezing

Op woendag 16 april vindt bij SAS in Huizen de voorverkiezing plaats van de Supply Chain Professional 2014. Tijdens assessments gaan kandidaten van DSM, Arla Foods, Liberty Global, Johnson & Johnson en Lego de strijd met elkaar aan. Onderdeel van deze testen is de SAS Supply Chain-game op basis van Visual Analytics. De kandidaten gaan in geprepareerde data op zoek naar verborgen verbeterpotentieel. Het is de bedoeling dat ze hierbij afwijkende patronen en opmerkelijke verbanden opsporen, en deze weten te interpreteren. Vervolgens presenteren zij aan het publiek hun bevindingen en conclusies. Ik ben heel benieuwd hoe de kandidaten vanuit hun leiderschap omgaan met deze uitdaging!

Patrick van Loon is Business Solutions Manager Supply Chain Intelligence bij SAS Netherlands

Schrijf je in voor de nieuwsbrief