Control tower

verdozing

Supply chain control tower: wat moet je ermee? Een vraag waar niet meteen eenduidig antwoord op komt. Om te beginnen heb ik daarom eerst maar eens de definitie opgezocht. Een control tower is een gebouw op hoogte voor observatie en beheersing van bewegingen op de grond. Wat houdt dit dan in? Allereerst moet je de trappen naar boven lopen voordat je een goed uitzicht hebt. Dit betekent dat je in goede conditie moet zijn om boven te komen. Ik zag onlangs een groep mensen de trappen van de Schipholtoren op rennen, maar menigeen moest bij het eerste plateau al afhaken. Dus schijnbaar moet je wel enigszins voorbereid en fit zijn om boven te komen.

Voor bedrijven is dit niet anders. Supply chain-fitheid wordt bereikt als het interne verbeterpotentieel is bereikt. Oftewel: heeft het bedrijf het juiste assortiment, zijn de voorraaddata betrouwbaar, zijn de parameters in het ERP correct? Maar ook: zijn er goede beslisregels? Kennis en vaardigheden zijn nodig om gelijkwaardig deel te kunnen nemen in de keten. Het is handig om ervoor te zorgen dat de operationele procedures in een duidelijke handleiding zijn vastgelegd en dat deze niet alleen intern, maar ook extern met iedereen zijn afgestemd voordat je naar boven gaat.

Eenmaal boven in de toren kun je processen gaan beheersen. Vanaf grote hoogte is het echter moeilijk om alle details goed te zien. De hoeveelheid (big) data en te nemen dagelijkse beslissingen zijn enorm en zorgen voor een complexiteit die vergelijkbaar is met een drukke dag op Schiphol. Goederen, geld en informatiestromen komen af en aan. Zie dan door de bomen het bos nog maar eens.

In een supply chain-omgeving kom je met Excel-analyses best ver, maar Excel heeft de werking van een verrekijker. Je kunt een aantal details goed in beeld krijgen, maar je verliest het overzicht over de samenhang en dynamiek van het geheel. Het is daarom noodzakelijk om instrumenten te hebben die tijdig risico’s signaleren, zodat het geen chaos wordt op de supply chain-landingsbanen en de flow niet wordt verstoord. Tot slot moet je boven alles nadenken over efficiënt en effectief kunnen communiceren en actie ondernemen.

Welke verkeerslichten, signalering en morsecodes moet je nou gaan gebruiken? De hoeveelheid beslissingen vergt namelijk dat je van afstand, maar toch op detail, acties kunt ondernemen en dan ook nog snel en in begrijpelijke taal. Je zult namelijk niet de eerste zijn die boven op de toren met zijn vlaggen staat te zwaaien om grote ellende te voorkomen, terwijl ze op de grond naar je kijken, maar niet snappen wat je bedoelt. Van boven kun je dan alleen nog maar toekijken hoe achter hen de boel in de soep loopt.

René Geujen
Slimstock